Lot 189
HİKMET ONAT
1882 – 1977
ÜSKÜDAR SAHİLİNDE KAYIKLAR
İmzalı, 1959 tarihli. Karkası “Üsküdar sahilinde
kayıklar 21 Haziran 1959” yazılı.
Tuval üzerine yağlıboya.
- Müzayede
- Sonbahar 2008 - 2- Büyük Ustalardan Tablolar
- Kategori
- Tablo
- Boyut
- 54 x 72 cm.
- Muh. Bedel
- 100.000 TL / $6.536.000,00
KATALOG NOTLARI
Hikmet Onat kuşağının pek çok ressamı gibi sabah karanlığında yola çıkıp, o gün içerisinde kendisine hedef seçtiği konuları güneşin farklı açılarıyla birlikte resmeder. Geride kalan eskiz defterlerinden sanatçının taslaklarının üzerine, yakın bir süre sonra bitireceği ana resim için küçük notlar düştüğünü görmekteyiz.
Bu anlık kararlarla uygulanan bir resim yapma eyleminden ziyade, sanatçının akademik bir alt yapıya verdiği önemi göstermekte. Nitekim bu resimdeki sağlam kompozisyon ve renk planları Onat’ın izlenimci bir gözlemin olanaklarını atölye resminin soğukkanlılığıyla buluşturduğunu gösteriyor.
Her şeyin yerli yerinde konumlandırıldığı bu ağırbaşlı kompozisyonda matematiksel bir düzen ve akılcı bir şema göze çarpıyor. Renkler denizin yüzeyinde kararlılıkla yansıyor, formlar birbirleriyle denge içerisinde buluşuyor. Sanatçı sadece doğadan bir kesiti sunmakla kalmıyor aynı zamanda resim yapmanın incelikli aritmetiğini hissedebilenlerin keşfedebileceği matematiksel bir kompozisyon yaratıyor.
HİKMET ONAT
İstanbul’da doğan Hikmet Onat, 1910’da Sanayi-i Nefise’yi bitirdi. Aynı yıl Paris’e giderek Güzel Sanatlar Okulu’nda Fernand Cormon’nun atölyesinde çalıştı. 1914’te yurda dönerek geleneksel Galatasaray sergilerine katıldı. Akademi Müdürü Halil Edhem’in önerisiyle burada uzunca bir süre hocalık yaptı.
İlk kişisel sergisini 1976’da Ankara’da açtı. Açık hava ressamı olan sanatçı resimlerinde özellikle deniz temasını sıkça işledi. Kandilli sırtları, Çengelköy tepeleri, Rumelihisarı, Sarıyer, Üsküdar, Bebek peyzajlarında sandallar, mavnalar ve bunların suya yansımalarını ustaca tuvallerine aktardı.
Nazmi Ziya gibi, küçük canlı renk değerlerinden oluşan tuş tekniğini, ışığın biçimler ve renkler üzerinde yarattığı etkiyi içtenlikle duyumsayan ilk Türk ressamlarındandır.
Bir doğa ressamı olarak çalışmak, Onat’ın sanat yaşamının temel tutkusunu oluşturdu. Eserleri İstanbul ve Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzeleri ve özel koleksiyonlarda yer almaktadır.