KATALOG NOTLARI
AVNİ ARBAŞ
Resim öğretmeni, asker ressamlardan Mehmet Ali Beyin yönetimindeki resim atölyesinde, Cihat Burak, Selim Turan gibi geleceğin önemli Türk ressamlarıyla bir arada çalıştı. İbrahim Safi, Naci Kalmukoğlu ile tanışıp onların atölyelerinde çalıştı. Galatasaray’dan ayrılıp Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümünün orta kısmına kaydını yaptırdı (1937). 1954’te Paris’teki ilk sergisinde yer alan ve Mahmut Makal’ın bizim Köy (Bir köy öğretmeninin notları)’ünden esinlendiği resimlerinde, Siirt gezisinden esinlendiği anlaşılmaktadır. Bu arada, çeşitli karma sergilere başta Liman Sergisi olmak üzere katıldı. Fransız Hükümetinin verdiği bir bursla Paris’e gitti. 1951’de Avni’nin Paris’ten gönderdiği resimler, Adalet Cimcoz’un İstanbul’da yeni açılan Maya Galerisi’nde sergilendi. Bu onun ilk kişisel sergisiydi.
Paris Galerie La Roue, Mayıs 1953’teki ilk sergisinde çoğunluğu Bizim Köy’den insan manzaraları, diye niteleyebileceğimiz resimlerden oluşuyordu. 1950’lerin başlarından beri birlikte olduğu Henriette Lapouge ile 1958’de evlendi.
Uzun yıllar boyunca gerçekleştirdiği Henriette portrelerinde, Arbaş’ın portre ressamı yeteneği tüm boyutlarıyla belirir. Tıpkı, zaman zaman yolu Paris’e düşen Nazım Hikmet’ten çalıştığı, desenlerde olduğu gibi. Avni Arbaş, Paris, Antibes e Vallauris’te, aralarında Picasso’ların, Tristan Tzara’ların, Aragon’ların, Prevert kardeşlerin de bulunduğu bir dostlar çevresi edinmiş ve Ecole de Paris ressamları arasında yerini almıştı.
Tüm yaşamını, renklerin ve çizgilerin dünyasına adamış bu Türk ressamı, dünyanın neresinde olursa olsun, oranın kokularını, renklerini, ışığını, havasını yansıtmıştı resimlerinde. Türkiye’ye döndükten sonra da, İstanbul’da Boğaz’ın ve Marmara’nın sürekli değişen ışığını, güney sahillerinin balıkların, balıkçılarını, meyvelerini, çiçeklerini resmetmeyi sürdürdü.