KATALOG NOTLARI
ZEKİ FAİK İZER
Hamit Görele ve Mimar Sedat Hakkı Eldem’le birlikte Paris’e öğrenim görmeye gitti. Paris’teki çalışmalarına ilk olarak AndreÅL Lhôte Atölyesi’nde başladı. Sonra, Uygulamalı Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’na girerek eğitimine devam etti. Prof. Maret’in atölyesinde altı ay boyunca; seramik, duvar resmi ve fresk eğitimi gördü. 1932’ye kadar Paris’de kalan Zeki Faik İzer daha sonraları AndreÅL Lhôte Atölyesi’ne sürekli katılmaya devam etti.
Türkiye’ye dönünce Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü’ne resim öğretmeni olarak atandı. Kısa bir süre sonra Ankara Atatürk Erkek Lisesi’ne naklen tayin edilmesi nedeniyle istifa etti ve İstanbul’a döndü. 1933’de “D Grubu”nun kurulmasında önemli bir rol oynadı.
1934-1936 yılları arasında tekrar Paris’e gitti. Burada yaşamını kazanmak için fotoğraf rötuşları vekitaplar için illüstrasyonlar yaptı. 1937’de Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Fotoğraf Atölyesi’ne atandı. 1940’da Afiş Atölyesi’ne ve 1955’de Resim Atölyesi öğretmenliğine getirildi. Zeki Faik 1947’den itibaren fov renkler ve bol ışıklı karşıtlıklarla yarı fov, yarı empresyonist nitelikler taşıyan bir resim dili kullanmaya başladı. Büyük boyutlu, soyut kompozisyonlar yaptı. Tuvallerde dinlediği müziğin etkisini yansıtan fırça darbeleri ya da akışkanlığıyla çok renkli soyut anlatımlar Zeki Faik İzer’in sanatının temelini oluşturmaya başladı. 1970’lerde canlı, pürüzsüz düz yüzeylerle karşıtlıklar oluşturan girift çizimsel bölümlerin dinamizmini yansıtan kolajlar da yaratmaya başladı.
1942’de, 4. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde ve 1956’da 18. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde birincilik ödüllerini aldı. 1961’de New York Gougenheim Sergisi’nde, “Sultan Ahmet Cami Camları” adlı yapıtıyla Türkiye Bölümü birincisi olarak bir ödül daha kazandı. 1968’de yaş sınırı nedeniyle Akademi’den emekli oldu.