Lot 119
BURHAN DOĞANÇAY
1929
Tuval yüzeyini bir kâğıt veya afiş gibi yırtmak, tek renkli bir fonun içerisine gizlenmiş renkli kurdeleleri keşfetmek. Burhan Doğancay’ın, 1970’li yıllarda olgunlaştırdığı “Kurdeleler” dizisinden özel bir çalışma bu. Yanılsamayla gerçekliğin birbirinin yerine geçtiği bu kompozisyonlarda sanatçı, trompe de l’oeil geleneğini devam ettiren kavramsal bir ustalık sergiliyor. Gündelik hayatta karşılaşabileceğimiz bir imgenin resim sanatındaki soyutlamasının ulaşabileceği son noktayı görselleştirmekle kalmıyor, her izleyişimizde kolları ve gölgesiyle hareket ediyormuşcasına salınan dev bir kurdelenin renklerine hayranlık duyuyoruz.
BURHAN DOĞANCAY
1929’da İstanbul’da doğdu. Sanat eğitimine babasından ve Arif Kaptan’dan ders alarak başladı. Ankara Üniversitesi’nde hukuk eğitimi aldı. 1955’de Paris Üniversitesi’nde ekonomi doktorasını tamamladı. Akademik eğitimi devam ederken, babasının teşvikiyle başladığı resim çalışmalarını hiç aksatmadan sürdürdü. Paris’deki öğrencilik yıllarında La Grande Chaumiere’de sanat çalışmalarına katıldı. Doktorasını bitirip Ankara’ya döndüğünde Sanat Sevenler Kulübü’nde babasıyla ortak sergiler açtı. 1961’de 22. Devlet Resim ve HeykelSergisi’ne beş resmi kabul edildi. 1962’de New York’a gitti. 1964’de Guggenheim Müzesi müdürü Thomas Messer tarafından bir eseri satın alındı. New York duvarlarıyla başlayacak önemli esin kaynağı olan “Duvarlar” serisine de aynı yıllarda başladı. 1975’de 114 ülkeyi kapsayacak “Dünya Duvarları” fotoğraf projesine başladı. 1962’de projenin ürünlerini, Paris’te Georges Pompidou’da “Fısıldayan Duvarlar” adı altında ilk kez sergilendi. 1983’te Fransa’nın ünlü halı merkezi Aubusson’dan sanatçının tasarımları duvar halısı olarak dokunmaya başlandı. 1986’da büyük bir onarım geçiren Brooklyn Köprüsü’nün 19 adet büyük boy fotoğrafı New York kentinin 100. yıl kutlamalarında (1998) JFK Uluslararası Havaalanı’nda iki yıla yakın bir süre sergilendi.