KATALOG NOTLARI
T. İş Bankası Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Kemal Erhan tarafından hazırlanan “Hoca Ali Rıza” kitabı, s. 20’de yer almaktadır.
Hoca Ali Rıza
Gözlem yapmayı seven ve gördüğü nesneleri hızlıca ve ustaca bir şekilde ifade eden Hoca Ali Rıza, karakalem tekniğiyle özdeşleşti. Karakalem çalışmalarında genellikle gerçekçi bir biçimi tercih eden Hoca Ali Rıza; akıcı, rahat ve güçlü çizgiler kullandı. Çalışmalarında deseni ön planda tutan ve çoğu kez karakalem tekniğini uygulayan sanatçı, bu eserlerinde peyzaj, enteriyör, figür ve portreleri konu edindi.
Yağlıboya resimlerinde olduğu gibi karakalem eserlerinde de en çok sahil temalı peyzajlar üzerine çalıştı. Sahil teması içinde binalar ve ağaçların yanında figürlerin denize baktığı bir grup ön plana çıkmaktadır. Sahili izleyen figürler genellikle bir ağaç gölgesinde otururlar. Hoca Ali Rıza, figürlerini geleneksel Osmanlı giysileriyle gösterirken, dönemin insanını da betimledi.Ayrıca sahil manzaralarında çok sayıda olmasa da mehtap betimlemeleri yaptı. Bu eserleri, gecenin sessizliği ve mehtabın denize yansımasıyla romantik bir yaklaşım sergilemektedir.
Sanatçının çalışmalarında çevre ve mimari yapılar önemli bir yer tuttu. Ev ve mahalleleri konu edindiği çok sayıda ki eserinde geleneksel yaşam tarzını anlatan mahalleyi ve insanlarını, bazen sıra sıra, bazen tek başına duran evleri; samimi bir biçimde resmetti. Hoca Ali Rıza, dış mekanların yanında iç mekanları da tercih etti. Enteriyör çalışmalarının konularını; kahvehanelerden, misafir gittiği evlerden ya da kendi evinden seçti ve dönemin ev yaşamına ait objeleri zengin bir biçimde tasvir etti.