Özel Koleksiyonlar Müzayedesi 141 - 213
Lotlar 001 - 213
OSMAN ASAF PEYZAJ
Lot 141
Eski Türkçe imzalı, h.1338 (1919) tarihli. Kâğıt üzerine karışık teknik.
Boyut: 27,5 x 50 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
RUS GÜMÜŞ ÇAY TAKIMI
Lot 141-A
KATALOG NOTLARI
St. Petersburg. 1908 - 1917 arası. Çaydanlık, demlik, şekerlik ve sütlükten oluşmakta. Dal formunda 4 ayak üzerinde yer alan şişkin gövde kulplu ve kapaklı. Kapak tutamağı kozalak formunda. Ağzı ve kapağı kazıma tekniğiyle stilize kıvrık yapraklardan oluşan suyla çevrili. 84 damgalı (875 ayar)...
Boyut: Ağırlık: 1.092 gr.
Fiyat: 1.500 TL / $101.351,00
FRANSIZ BACCARAT KASE VE TABAĞI
Lot 142
Boyut: Yükseklik: 28 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
Çap: 38 cm.
KATALOG NOTLARI
Kase düz dipli, şişkin gövdeli ve bombe kapaklı. Tabak düz dipli ve alçak kenarlı. Dilimli. Kasenin ağzı, kapak tutamağı ve tabağın dilimli bordürü altın yaldız suyla çevrili. 19. - 20. yüzyıl.
CANTON PORSELEN KASE - TABAK VE BİR ÇİFT VAZO
Lot 143
20. yüzyıl.
Boyut: a. Yükseklik: 14 cm. b. Yükseklik: 30 cm.
Fiyat: 4.000 TL / $27.027,00
KATALOG NOTLARI
a. Kase düz dipli ve şişkin gövdeli. Tabak düz dipli ve geniş gövdeli. Beyaz zemin üzerine üslubuna uygun muhtelif renkte çiçek motişeri ve yöresel figürlerle bezeli.
b. Vazolar düz dipli, şişkin gövdeli, dar boyunlu ve geniş ağızlı. Boynu kabartma stilize dal motişeriyle çevrili. Beyaz zemin üzerine üslübuna uygun muhtelif renkte çiçek motişeri ve yöresel figürlerle bezeli.
Çap: a. 33 cm.
KRİSTAL LİKÖR TAKIMI
Lot 144
Fiyat: 4.000 TL / $27.027,00
KATALOG NOTLARI
2 likörlük ve 16 muhtelif kadehten oluşmakta. Renksiz zemin üzerine altın yaldız geometrik desenlerle bezeli. Ahşap muhafazasının kapağında altın yaldız dal ve çiçek motişerinden oluşan madalyon yer almakta. 2 kadeh kırık. 19. - 20. yüzyıl.
ALTI PORSELEN KAHVE FİNCANI VE TABAĞI
Lot 145
Beyaz zemin üzerine altın yaldız stilize yapraklardan oluşan suyla bezeli. 6 telkari gümüş kaşıkla birlikte. 19. - 20. yüzyıl.
Fiyat: 250 TL / $168.919,00
KATALOG NOTLARI
HALIL PAŞA BOSTANCI SAHİLİNDE AİLE
Lot 145-A
Eski Türkçe ve Latin harşeriyle imzalı, 1902 tarihli. Tablonun imza ve tarihi sanatçı tarafından kuvvetlendirilmiş. Tuval üzerine yağlıboya. Restore edilmiş.
Boyut: 40 x 60 cm.
Fiyat: 250.000 TL / $168.919,00
KATALOG NOTLARI
Eğitim gördüğü Gerome ve Courtois atölyelerinin akademik geleneği ile İzlenimci resmin ışık ve renk aşkını İstanbul’un kendine özgü atmosferi ve yerel güzellikleri ile buluşturan Halil Paşa’dan bir başyapıt.
Çoğunlukla adım adım arşınladığı İstanbul coğrafyası içerisinde kendi aile fertlerini model olarak kullanan Halil Paşa bu resmiyle hem bir perspektif hem de boyanın tuval yüzeyine nasıl süreleceğine dair bir ders veriyor sanki. Kıyı boyunca önden geriye küçülen ölçülerle yerleştirilmiş leke figürler ile kompozisyona cansız bir cisim gibi değil de yaşayan, nefes alan birer eleman gibi yerleştirilen taşlar tüm resme olağanüstü bir canlılık ve dinamizm katıyor. Elinde oyunca bir yelkenli ile hemen onun yanında yüzü bize dönük bir kız çocuğu ile de Osmanlı’nın son dönemindeki gündelik hayatın farklı bir anına işaret ediyor sanatçı.
Çoğu resminde Çengelköy, Arnavutköy, Bostancı, Pendik gibi semtlerde günün değişik saatlerinde ışığın farklı etkilerle yüzeyleri yaladığı resimler boyayan sanatçının bu kompozisyonu da bu kıyı bölgelerinden biri olsa gerek. Işık ve renge ilişkin bitmek bilmez arayışlarını yaşadığı kente adayan Halil Paşa, ele aldığı her konuyu zengin, çoğul bir anlatımla resim sanatının hizmetine sunuyor.
HALİL PAŞA
Mühendishane’den mülazim rütbesiyle mezun oldu. Aynı zamanda “yaveran” sınıfına alınarak sarayda görevlendirildi. 1880’de Paris’e gitti. GeÅLrôme ve Courois atölyelerinde çalıştı. 1888’de yurda dönünce, sırasıyla binbaşı, kaymakam ve miralay rütbelerini aldı. İki yıl Tıbbiye’de resim öğretmenliği yaptı. 1905’te müze müdür yardımcısı oldu. 1908’e kadar Mekteb-i Harbiye’de resim öğretmenliği yaptı. 1917-1918 yıllarında Akademi’ye müdür olarak atandı.
Bu süre içinde yeni bir çalışma programı uyguladı. Sanata meraklı öğrencilere özel dersler verdi. İlk kadın ressamlardan Müfide Kadri de Halil Paşa’nın öğrencisidir. Daha sonra Abbas Hilmi Paşa’nın konuğu olarak Mısır’da bulundu. Bu yöreden peyzajlar yaptı.
O zamana kadar uyguladığı klâsik yöntemlerin yerini, yavaş yavaş izlenimci bir palet almaya başladı. Halil Paşa’nın tarihleri kesin olarak saptanamayan Mısır ziyaretleri, sanatçının bu ülkede de sergi açtığı ve belki Türkiye’dekinden daha çok itibar gördüğü bir süreci göstermektedir. Burada yaptığı peyzajlarda Mısır doğasının ölü parlaklığını tuvallerine aktardı.
Resimlerine tarih koyma alışkanlığı olan Halil Paşa’nın hangi tarihlerde nerede bulunduğunu gösteren en değerli belgeleri tablolarıdır. 19. Yüzyıl ile 20. Yüzyıl arasındaki geçişin temsilcilerinden olan sanatçının peyzajlarında, post empresyonizmin ve Barbizon ekolünün etkileri görülmektedir. Işık ve gölgeyi en ustaca kullanan ressamlarımızdandır. Resimlerindeki figürler, sanatçıya has üslup ve anatomik özellikler taşımaktadır.
HALIL PAŞA HALİÇ
Lot 146
İmzalı, 1925 tarihli. Mukavva üzerine yağlıboya.
Boyut: 29 x 45 cm.
Fiyat: 100.000 TL / $675.676,00
KATALOG NOTLARI
Dr. S. A. Koleksiyonu.
Askeri Rüşdiye ve Harbiye mezunu olan ve Harbiye’de kısa bir süre resim öğretmenliği yapan Halil Paşa, babası tarafından Paris’e gönderilerek GeÅLrôme ve Courtois atölyelerinde eğitim görür. 1889 ve 1900 yıllarında Paris Evrensel Sergisi’ne katılan Halil Paşa’nın 1900 sergisinde “Madam X” adlı tablosuyla ödül kazandığı bilinir. Paris dönüşü Müze-i Hümayun’un müdür yardımcılığına atanan sanatçı, 1917 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi’nde hoca olur.
Halil Paşa, II. Meşrutiyet sonrasında Mısır Hıdivi Halim Paşa’nın konuğu olarak Mısır’a gider. Burada Nil Nehri çevresinde yapmış olduğu gezilerde, tıpkı Empresyonist ressamların yaptıkları gibi gölge-ışık değişimlerini inceler ve İstanbul’a empresyonist eğilimler gösteren çok sayıda manzara resmi ile döner.
Halil Paşa, Mısır’da başlamış olduğu empresyonist eğilimini İstanbul’a dönüşünde de sürdürür. Çengelköy, Arnavutköy, Bostancı, Pendik gibi semtlerde, günün değişik saatlerinde ışığın farklı etkilerle yansıdığı resimler yapar. Bu nedenle “Boğaziçi Ressamı” olarak da anılan Halil Paşa’nın empresyonist eğilimlerini sürdürmesi, 1914 yılında
Paris’ten izlenimci bir paletle dönen 1914 Kuşağı yada Callı Kuşağı’nın aralarına katılmasıyla da yakından ilişkilidir. Tarihi yarımadayı, Haliç’i, yelkenlileri kızgın bir yaz güneşinin altında ışığa bulayan bu küçük “mücevher” peyzaj, sanatçının izlenimci bir renk paleti ile ulaşabildiği seviyeyi gösteren çok özel bir resim.
HALIL PAŞA BOSTANCI SAHİLİNDE OYUN OYNAYAN ÇOCUKLAR
Lot 147
Eski Türkçe ve Latin harşeriyle imzalı, 1902 tarihli. Tuval üzerine yağlıboya. Rantuale edilmiş.
Boyut: 33 x 61 cm.
Fiyat: 175.000 TL / $118.243,00
KATALOG NOTLARI
1880 - 1888 arası Paris’te bulunan Halil Paşa akademik sanatla empresyonizmin hem çatıştığı hem de kesiştiği bir zaman dilimini yaşayan tek önemli ressamımızdır. Akademik bir anlayıştan deseni, empresyonizmden de renk coşkusunu ve açık havada resim yapmayı resimlerine taşıyan sanatçı, bu çalışmasında her iki bilgisini ustalıkla birbirine bağlamaktadır. Kıyıda denizin yaladığı kayalıklar ve sahile vuran minik dalgaları optik bir yanılsamayla görünür kılmakla kalmıyor, resmin merkezini oluşturan iki çocukla da ustalıklı bir figür anlayışına sahip olduğunu ispatlıyor. Kompozisyonun solundan derinlere doğru hareket eden buharlı tren, İngiliz Romantizminin babası sayılan Turner’in resimlerindeki modernleşmeye bir referans olsa gerek. Resmin derinlerinde puslu bir atmosferin içerisinde beliren yelkenliler ve İstanbul silueti de sanatçının her resminde büyük bir iştahla ele aldığı bu şehre saygı niteliğinde.
İSVİÇRE MİNELİ VE ELMASLI ALTIN SAAT
Lot 147-A
KATALOG NOTLARI
Kadranı Romen rakamlı. Silindir eşapmanlı. Kilit formunda altın gövde siyah renkte yekpare mine tekniğiyle işli. Ön kapaktaki anahtar deliği ile arka kapaktaki “Hidiv Arması” ve “TAŞDAN” yazısı elmaslarla bezeli. Altın anahtarıyla birlikte. 19. yüzyıl sonu - 20. yüzyıl başı. 18 ayar.
Fiyat: 15.000 TL / $101.351,00
OSMANLI ELMAS BROŞ
Lot 147-B
Altın montürü tavuskuşu formunda. Elmaslarla bezeli. Mekanizması yaylı. 19. yüzyıl. Elmas takribi 4 karat. Altın 18 ayar.
KATALOG NOTLARI
OSMANLI ELMAS BROŞ
Lot 147-C
KATALOG NOTLARI
Altın montürü iri yapraklı dal ve kuş formunda. Elmaslarla bezeli. Mekanizması yaylı. 19. yüzyıl. Elmas takribi 10 karat. Altın 18 ayar.
Fiyat: 35.000 TL / $236.486,00
SÜLEYMAN SEYYIDKARPUZLU NATÜRMORT
Lot 148
Eski Türkçe imzalı, h. 1323 (1905) tarihli. Tuval üzerine yağlıboya. Rantuale edilmiş.
Boyut: 81,5 x 116,5 cm.
Fiyat: 900.000 TL / $633.803,00
KATALOG NOTLARI
KARPUZLU NATÜRMORT
Türk resim sanatının konusal seçkileri arasında natürmort resmi öncelikli sıralarda yer alır. Dönemler, biçimler ve yenilik, modernlik yolunda gerçekleştirilmeye çalışılan arayışların getirdiği değişime karşın değişmeyen bir gerçekliklik Natürmort resmi ile kurulan bağlar. Kuşkusuz öncelik manzara resimlerinindir ancak hemen ikinci sıra natürmortları belirler. Natürmort resimlerini seçen ressamların öncüsü ‘Süleyman Seyyid Efendi’dir. Meşrutiyet döneminin Osmanlı resminin ilk kuşağı olan sanatçılar arasında yer alan Süleyman Seyyid Efendi gibi diğer sanatçı arkadaşları da natürmort resimleri yapacaklardır.
SÜLEYMAN SEYYİD
İlk ve orta öğrenimini, Maltepe ve Maçka askeri rüştiyelerinde tamamladı. İdadi ve Harbiye’deki öğrenciliği sırasında çizdiği tarih konulu karakalem ve suluboya resimleriyle, hocaları Chirans ve Kees’in dikkatini çekti. Sultan Abdülaziz tarafından Paris’e Mekteb-i Osmaniye’ye gönderildi. Orada “menazır”, “resm-i hattı”, “resm-i talidi” ve “resm-i mücessen” konularında gördüğü eğitimle sanat bilgisini geliştirdi. Mekteb-i Osmani kapatılınca, bir süre, o dönemin ünlü hocalarından Cabnel’in yanında çalıştı. Paris Güzel Sanatlar Okulunu bitirdi. 1875’te İstanbul’a döndü. Bir süre ressam Osman Nuri Paşa’nın yardımcılığını yaptı. Daha sonra Harbiye’de resim öğretmeni oldu. Kuleli Askeri Lisesi’nde ve Askeri Tıbbiye’de öğretmenliğini sürdürdü. “Mülkiye-i Şahane”nin kurulmasında katkısı oldu. Süleyman Seyyid resimlerinde konu olarak çoğunlukla natürmortları, özellikle de portakalları seçmiştir. Perspektif kurallarına çok dikkat ettiği için kendisine “metrologiste” lakabının takıldığı Süleyman Seyyid, yayımlama olanağı bulamadığı “Fenn-i Meazır” adlı bir kitap yazmıştı. Süleyman Seyyid, Türk resimlerinde bir erken dönem izlenimcisi olarak kendisinden sonra gelen kuşakları etkilemiş ve klâsik resim geleneğinin katı kuralcılığını aşmakta başarılı olmuştu
HOCA ALİ RIZA SAPANCA
Lot 149
Eski Türkçe imzalı, Mayıs h.1326 (1908) tarihli. Tuval üzerine yağlıboya. Çok ufak dökükleri var.
Boyut: 46 x 65 cm.
Fiyat: 400.000 TL / $270.270,00
KATALOG NOTLARI
Hoca Ali Rıza’nın tüm virtüozitesini aktararak adeta klâsik imzasına dönüştürdüğü olağanüstü zarafette bir doğa kesiti. Resmin solunda perspektifsel bir düzene de vurgu yapan fıstık çamları, ufukta göğün yuttuğu sıra dağlar, birbirinin içerisinde kaybolan küçük tepeler ve ışıkla yalanmış bir deniz...
Hoca Ali Rıza artık açık bir imzasına dönüşen bu tipik kompozisyonları ile Türk resminde doğa ve manzara ilişkisinin doruk noktalarından biri olarak tüm övgüyü hak ediyor.
MAHMUT CUDA SELİMİYE CAMİ ÖNÜNDE KIRKPINAR
Lot 150
İmzasız. Arkasına yapıştırılmış olan Mahmut Cûda’ya ait kartvizitte “Edirne 122 x 91,5 cm. Mahmut Cûda ressam Aynalıçeşme caddesi 69-3 Beyoğlu” yazılı. Mukavva üzerine yağlıboya.
Boyut: 91,5 x 122 cm.
Fiyat: 450.000 TL / $304.054,00
KATALOG NOTLARI
HİKMET ONAT MOR KASIMPATILAR
Lot 151
KATALOG NOTLARI
İmzalı, 1945 tarihli ve “Muhterem Sueda Beye” ithaşı. Tabloda ressamın latin harşeriyle attığı iki imza bulunmakta. Kontrplak üzerine yağlıboya.
Boyut: 49 x 38 cm.
Fiyat: 25.000 TL / $168.919,00
HİKMET ONAT
İstanbul’da doğan Hikmet Onat, 1910’da Sanay-i Nefise’yi bitirdi. Aynı yıl Paris’e giderek Güzel Sanatlar Okulu’nda Fernand Cormon’nun atölyesinde çalıştı. 1914’te yurda dönerek geleneksel Galatasaray sergilerine katıldı. Akademi Müdürü Halil Edhem’in önerisiyle burada uzunca bir süre hocalık yaptı.
İlk kişisel sergisini 1976’da Ankara’da açtı. Açık hava ressamı olan sanatçı resimlerinde özellikle deniz temasını sıkça işledi. Kandilli sırtları, Çengelköy tepeleri, Rumelihisarı, Sarıyer, Üsküdar, Bebek peyzajlarında sandallar, mavnalar ve bunları suya yansımalarını ustaca tuvallerine aktardı. Nazmi Ziya gibi küçük canlı renk değerlerinden oluşan tuş tekniğini, ışığın biçimler ve renkler üzerinde yarattığı etkiyi içtenlikle duyumsayan ilk Türk ressamlarındandır. Deniz ve dere kayıklarının saydam su yüzeyleri üzerinde derin yansımalar yapan kuvvetli ışık oyunları, sanatının tüm aşamalarında gündemde kaldı. İstanbul’un panoromik görünümlerinde, portrelerinde, figürlü kompozisyonlarında, mimari yapıları resimleyen tuvallerinde vazgeçemediği en önemli özelliği, güçlü perspektif anlayışıdır. Renkleri bu anlatıma serbest fırça vuruşlarının dinamik lekeselliği ile katardı. Lekeler bozulmayan bütünsellik içinde çoşkun ve canlı renklerle buluşurdu. Aydınlık ve ışıklı görünümlerin vazgeçilemeyen renkleri arasında beyazın, yapıtlarında özel bir yeri vardır.
Bir doğa ressamı olarak çalışmak, Onat’ın sanat yaşamının temel tutkusunu oluşturdu. Eserleri İstanbul ve Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzeleri ve özel koleksiyonlarda yer almaktadır.
İZZED AHMED KAVUNLU VE ÜZÜMLÜ NATÜRMORT
Lot 152
KATALOG NOTLARI
İmzalı, 1903 tarihli. Tuval üzerine yağlıboya. 2 ufak deliği bulunmakta.
Boyut: 43 x 36 cm.
Fiyat: 55.000 TL / $371.622,00
MUSTAFA MESUDİYE ZIRHLISI
Lot 153
Eski Türkçe imzalı. Tuval üzerine yağlıboya. Döküklü.
Boyut: 72 x 100 cm.
Fiyat: 18.000 TL / $121.622,00
KATALOG NOTLARI
MEHMED FEHMI HİLYE-İ ŞERİF
Lot 154
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1315 (1897) tarihli. Celî sülüs ve sülüs hatla Allah, Muhammed, Besmele, 4 Halife’nin isimleri ve Hz. Muhammed’in vasışarı yazılı. İç ve dış pervazı iki renk altınla rokoko tarzında muhtelif çiçek motişeriyle tezhiplenmiş.
Boyut: 127 x 90 cm.
Fiyat: 180.000 TL / $121.622,00
Osmanlı hat sanatı tarihinde nesih yazısı birkaç defa kökten ıslah edilmiştir. On beşinçi yüzyıl sonlarında Şeyh Hamdullah’ın, on yedinci yüzyıl sonlarında ise Hafız Osman’ın nesih yazısını neredeyse yeni baştan tesis ettiklerini biliyoruz. On dokuzuncu yüzyılda ise nesih yazısında bir yol ayırımı söz konusudur:
Bir yandan Kazasker Mustafa İzzet Efendi üslubu, bir yandan ise Mehmet Şevki Efendi üslubu. Şefik Bey, Abdullah Zühdi Efendi, Hasan Rıza Efendi gibi hattatlar, Kazasker vadisinde yazmış, şaheserler yaratmışlardır. Bununla birlikte günümüzde bazı hatseverler, Şevki Efendi’nin olgun çağını, nesih hattının son merhalesi addederler. İşte Mehmed Fehmi Efendi (1293 - 1333 / 1876 - 1915) de Şevki Efendi’nin en önde gelen talebelerinden biri idi.
Aksaray’daki evi yandığında eserlerinin birçoğu imha olduğundan bugün nadir bulunur; ancak bu hilye, o nadirat içinde bile parlıyor. Kazasker ve Hasan Rıza gibi büyük boy hilye yazan birkaç hattattan biri olan Fehmi Efendi, başmakamdaki muhakkak besmelenin iki yanına İsm-i Celâl ve İsm-i Nebi, eteğin her bir yanına da Hasaneyn’in adlarını yazarak değişik bir tertip denemiştir. Ama denilebilir ki eserin en güzel yanı, ebadına rağmen letafetinden hiçbir şey kaybetmemiş olan inci gibi nesih yazısıdır.
Osmanlı rokokosu tezhibi de esere ayrı bir zenginlik katmaktadır.
I.C.S.
MEHMED FEHMİ
İstanbul’da doğdu. Valde Mektebi hocalarından İbrahim Hilmi Efendi’nin oğludur. Öğrenimini Valde Mektebi’nde yaptı. Hafız oldu. Çok güzel Kuran-ı Kerim okurdu. Ünlü hattat Mehmet Şefik Bey’in öğrencisiydi. Kuran-ı Kerim tashih heyetinde üye idi.
Büyük Fatih yangınında eviyle birlikte çok sayıda eseri de yandı. Bu nedenle eserlerine çok nadir rastlanmaktadır.
KAZASKER MUSTAFA İZZETLEVHA
Lot 155
KATALOG NOTLARI
KAZASKER MUSTAFA İZZED
Tosyalı’da doğdu. Babası Destanağazade Mustafa Ağa’nın ölümünden sonra İstanbul’a gitti. Fatih’te Başkurşunlu Medresesi’nde çalıştı. Üç sene Silahdar Gazi Ahmed Paşazade Ali Paşa Dairesi’nde bilgisini artırdı. Bu arada yazı öğrenmeye başladı. Uzun zaman ney çaldı ve hanendelikle ilgilendi. Hamidiye Evkafı kaymakamı Çömez Mustafa Vâsıf Efendi’den sülüs ve nesih, Yesarizâde Mustafa İzzed’ten tâlik meşk ederek icâzet aldı.
Sultan Abdülmecid’in tahta çıkmasıyla, Eyüp Câmihatipliğine atandı ve daha sonra ikinci imam oldu. Muhtelif tarihlerde Selânik, Mekke, İstanbul kadılığı ve 1849’da Anadolu Kazaskerliği yaptı. Arkasından şehzadelere yazı hocası oldu. Çok kıymetli hattatlar yetiştirdi. Mehmed Şefik, Muhsinzade Abdullah, Vahdeti, Abdullah Zühtü, Burdurlu Hâfız Osman, Mehmed Hilmi ve İlmi öğrencileri arasındaydı.
Ketebeli, h. tarihli. Celî sülüs hatla Farsça “Bu da geçer yahu” yazılı. Restore edilmiş.
Boyut: 59 x 44 cm.
Fiyat: 30.000 TL / $202.703,00
HAFIZ MEHMED SURURİ HİLYE-İ ŞERİF
Lot 156
Boyut: 53 x 66 cm.
Fiyat: 30.000 TL / $202.703,00
KATALOG NOTLARI
Ketebeli. Mavi zemin üzerine beyaz mürekkep kullanılarak sülüs ve nesih hatla Besmele, Hz. Muhammed’in vasışarı, 4 halife ismi ve Esmaünnebi yazılı. Rokoko tarzında altınla tezpihlenmiş.
FERMAN
Lot 157
KATALOG NOTLARI
Sultan III. Ahmed (1703 - 1730) tuğralı. h.1120 (1708) tarihli. Üst kısmında sultanın kendi eliyle yazdığı “Mucibince amel oluna” ibaresi yer almakta. Tuğrası siyah mürekkeple çekilmiş. Siyah mürekkep kullanılarak kırma divani hatla Diyarbakır’da yazılmış. Zerefşanlı. “Şamı Şerif eyaletinde ma...
Boyut: 63,5 x 40 cm.
Fiyat: 12.000 TL / $810.811,00
BERAT
Lot 158
KATALOG NOTLARI
Sultan IV. Mehmed (1648 - 1687) tuğralı. h.1059 (1649) tarihli. Tuğrası altınla çekilmiş. Celî divanî hatla altın ve siyah mürekkep kullanılarak İstanbul’da yazılmış. “Magre Sancağı ve nahiyesinde 6.000 akçe, Ahmed Karası Sancağı’nda 60.000 akçe zeamete mutasarrıf olan Ahmed’in sözü geçen yerl...
Boyut: 93 x 38,5 cm.
Fiyat: 18.000 TL / $121.622,00
BERAT
Lot 159
KATALOG NOTLARI
Sultan IV. Mehmed (1648 - 1687) tuğralı. h. 1069 (1658) tarihli. Tuğrası altınla çekilmiş. Altın ve siyah mürekkep kullanılarak divanî hatla Edirne’de yazılmış. Zerefşanlı. “Halep Sancağı’nın Şeman nahiyesinde Asi adlı Kariye ve gayrından 30.256 akçe zeamete mutasarrıf olan Mustafa’nın, 34.082...
Boyut: 80 x 38 cm.
Fiyat: 15.000 TL / $101.351,00
HASAN TAHSİN ZİHNİ HASAN TAHSİN ZİHNİ
Lot 160
Ketebeli, h.1258 (1842) tarihli. Sülüs ve nesih hatla Süphaneke Duası ve hat sanatı ile ilgili Hz. Ali’nin sözleri yazılı.
Boyut: 44 x 63 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
HASAN TAHSİN LEVHA
Lot 161
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1327 (1909) tarihli. Sülüs hatla Yedi Uyurlarla ilgili şiirler yazılı.
Boyut: 38,5 x 30 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
Ashâb-ı Kehf (Yedi Uyurlar) hakkındaki bu şiir, başta Şefik Bey olmak üzere birçok Osmanlı hattatı tarafından süüs yazısıyla yazılmıştır. Uğur Derman bu konuda şöyle diyor: “Bu müseddesi nazm eden kimdir, bilinmiyor. Ancak, XIX. asır Osmanlı - Türk hattatlarının bir kısmı yukardaki manzûmeyi sülüs hattıyle - kendilerini âdeta imtihan için - yazmayı denemişlerdir. Meselâ, Hâfız Tahsin Efendi’nin (1267 - 1334 / 1851 - 1915) bu müseddesi binlerce kere yazdığı bilinmektedir. Bunun sebebi, görülen Türkçe mısrâların satıra âhengli bir şekilde oturması ve bazı yerlerde harşerin üstüste getirilerek istişenmesi keyfiyetidir.” Manzûme şöyledir: “Sırr-ı aşkı duydu Yemlîhâ olup lâl ü hamûş / Mekselînâ oldu hemrâz-ı mezâyâ-yı sürûş / Bâde-i tevhîdi Mislînâ’ya işrâb etdiler / Bî - tevakkuf içti Mernûş ü Debernûş, Şâzenûş / Cur’a kalmıştı meğer câm-ı Kefeştatayyûş’tan / Kâselîs-i bezm olub Kıtmîr dahî kalmadı boş”. İşte burada da Hâfız Hasan Tahsin Efendi’nin bu şiiri kaleme aldığı eserlerinden biri görülüyor.
I.C.S.
HASAN TAHSİN
Tophanelidir. Sıbyan mektebinde okuduktan bir süre sonra hafız oldu. Sülüs ve nesihi Şefik Bey’den, talik yazıyı Sami Efendi’den öğrendi. Rık’a da yazardı. Galatasaray Sultanisi ve Darüşşafakada yazı hocalığı yaptı. Bir süre Mahmud Bey Matbaası’nda çalıştı.
ŞEYH HAMDULLAH KIT’A
Lot 162
Ketebesiz. Arkasında Hamid Aytaç’ın “El Hac Şeyh Hamdullah el-Amasi merhumun aliyyül âlâ hattıdır” ibaresi yer almakta. Sülüs ve nesih hatla “Abdülaziz’in oğlu Ömer’e rahmet olsun” ve kaza, sabır ve kaderle ilgili ibareler yazılı. Bordürü ebrulu.
Boyut: 15 x 22 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
ŞEYH HAMDULLAH
Amasya’da doğdu. Babası Mustafa Dede Buhara’dan Amasya’ya göç etti. Sühreverdiye tarikatından olduğu için “Şeyh Efendi” diye tanındı. Altı çeşit yazıyı Yâkut Mustâ’sımı’nın öğrencisi Abdullah Sayrafî’den öğrenen Hayreddin Mar’aşî’den ders aldı. Sultan II. Bayezid tahta çıkmadan önce Amasya’da vali idi. Şeyh Hamdullah’ı orada tanıdı. Sultan II. Bayezid’ın da yazıya meraklı olması Hamdullah’ın hayatında yeni bir ufuk açtı. Sultan II. Bayezid Şeyh Hamdullah’tan yazı dersi ve icazet aldı.
Bayezid tahta çıktıktan sonra Hamdullah’ı İstanbul’a davet etti. Ona Topkapı Sarayı’nda Harem-i Hümayun’da bir meşk odası verdi. Okmeydanı Okçular Tekkesi’nin şeyhi idi. “Şeyh” ünvanı da oradan gelmektedir. Sultan, incelemesi için ona Yakut’un yazılarından yedi levha verdi. Hamdullah kırk gün kırk gece, hiç dışarı çıkmamak şartıyla levhalardaki yazıları tetkik etti. Sonunda Yakut yazısına öyle bir hava verdi ki görenler hayran kaldı.
Topladığı bu hayranlık Hamdullah’ın şevkini arttırdı. Sultan’ın kendisine olan hayranlığı ulema takımının Hamdullah’ı kıskanmasına sebep oldu. Yavuz Sultan Selim tahta geçince Hamdullah’ın yıldızı sönük bir hal aldı. Şeyh bu devrede Alemdağ’ın da küçük bir kulübeye çekilerek günlerini ibadetle geçirmeye başladı. Kanunî tahta çıktığında Yavuz’dan görmediği itibarı ona göstermeyi düşünerek onu huzuruna davet etti.
Kendisinden Kur’an-ı Kerim yazmasını istedi. 47 Kur’an yazan Şeyh’in Enam, Evrad, Cüz olarak yazdıkları bini geçti.
SUUD EL-MEVLEVI LEVHA
Lot 163
Boyut: 39 x 41 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1324 (1906) tarihli. Celî sülüs hatla “Medet Ya Hz. Sıddık-ı Ekber” yazılı.
Mehmed Su’ud Bey (1299 - 1367 / 1882 - 1948) hattat Vahdeti Efendi’nin torunu, Beşiktaşlı Nuri’nin, Muhsinzâde Abdullah’ın, Kâmil Efendi’nin ve Tuğrakeş İsmail Hakkı Bey’in talebesiydi. “Meded Ya Hazret-i Sıddık-ı Ekber (yani Hz. Ebûbekir) radiy Allahu teâlâ anhu” yazılı olan bu celî sülüs istifin harekelerde ufak tefek farklar içeren aynı tarihli bir örneği de İbnülemin Mahmud Kemal İnal koleksiyonunda olup Son Hattatlar kitabında derc edilmiştir (s.379).
I.C.S.
SUUDÜ’L MEVLEVİ
Beşiktaş’ta Mekteb-i Hamidiye’de öğrenim gördü. Babasında Arapça ve Farsça öğrendi. 1899’da Divan-ı Hümayun Mühimme Kalemi’ne girdi. Sülüs ve nesih yayızıyı babasından ve Nuri Korman’dan öğrendi.
Ardından Muhsinzade Abdullah’tan divanı, Kâmil Akdik’ten celî divanî, yazıyı öğrendi. Divan dairesinden hattatlık şehadetnamesi ve salise rütbesi sahibiydi.
“YEDIKULELI” SEYYID ABDULLAH LEVHA (MURAKKA)
Lot 164
KATALOG NOTLARI
Ketebeli. Sülüs ve nesih hatla Kaside-i Bürde yazılı. Restore edilmiş. 7 sayfa.
Boyut: 125 x 25 cm.
Fiyat: 25.000 TL / $168.919,00
“YEDİKULELİ” SEYYİD ABDULLAH
İstanbul’un Yedikule semtinde doğdu. Soyu Hz. Muhammed’e dayandığı için imzalarında seyyidliğini zikrederdi. Bir diğer adı da Emir’dir.
17 yaşında iken Hâfız Osman’dan aklâm-ı sitteyi meşk etmeye başladı. 40 ay gibi kısa sürede icazet aldı. İmrahor Cami imamet vazifesini ömrünün sonuna dek sürdürdü. Mushaf, En’am, sayısız kıt’a, murakka, Hilye ile sair kitaplar yazdı, pek çok öğrenci yetiştirdi. “Eğrikapılı” Mehmed Rasim Efendi ve Şekerzâde Mehmet Efendi en tanınan öğrencilerindendi. Sultan III. Ahmed’in ilgisiyle Topkapı Sarayı’nın meşk muallimliğine getirildi.
MURTAZA 2 TUĞRA KARALAMA
Lot 165
KATALOG NOTLARI
Sultan VI. Mehmed Vahiddedin tuğraları. Ketebeli.
Boyut: 40 x 32 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
MURTAZA
İlk ve orta öğretimini özel hocalarıyla evde yaptı. 1903’te Sanay-i Nefise’ye girdi, 1908’de mezun oldu. Talik yazıyı babasından, sülüs yazıyı Ali Nihai Efendi’den öğrendi. Önce Bab-ı Ali’deki sicilli ahual komisyonu kitabetinde, ardından Amedii Divanı-ı Hümayun görevinde bulundu. Sultan VI. Mehmed Vahideddin saltanatına kadar mabeyn katipliğinde bulundu. Türkçeden Farsçaya lügat yazdı ancak yayımlanamadı.
VEZİR REİS’ÜL KÜTTAB HİSALİ İSMAİL PAŞA2 TUĞRA LEVHA
Lot 166
Sultan I. Mahmud tuğraları. 18. yüzyıl
Boyut: 50 x 42 cm.
Fiyat: 15.000 TL / $101.351,00
KATALOG NOTLARI
OSMAN HAMDI HARAP KAPI
Lot 167
Monogramlı, 1878 tarihli. Tuval üzerine yağlıboya.
Boyut: 35 x 27 cm.
Fiyat: 280.000 TL / $189.189,00
KATALOG NOTLARI
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.663’te yer almaktadır. Sanatçının duyarlı boya sürüşleriyle gerçekleştirdiği ve harap bir kapıyı betimleyen bu pitoresk resim küçük boyutuna rağmen, onun oryantalist kompozisyonlarında hakim olan, anıtsal bir ifade taşımaktadır. Büyük olasılıkla fotoğraftan değil, gözlem sonucu yapılmış bir çalışmadır.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI CAMİDEN ÇIKANLAR
Lot 168
KATALOG NOTLARI
İmzasız. Ahşap üzerine yağlıboya.
Boyut: 51 x 40,5 cm.
Fiyat: 225.000 TL / $152.027,00
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.756’da yer almaktadır.
Osman Hamdi Bey’in bitirilmemiş resimlerindendir. Sanatçının çalışma yöntemi hakkında fikir vermesi açısından resim önemlidir. Resim iki aşamada geliştirilir. Osman Hamdi Bey önce fotoğraftan kareleyerek büyüttüğü mimari biçimleri tuvale aktarır, sonra onun içine çeşitli hareketleri yapan figürleri yerleştirir. Bu resimde mimarinin, kapı alınlığında yer alan çinilerin ve resmin solunda duvardan sarkan halının çalışılmış olmasına karşın figürler tamamlanmamıştır. Fotoğraftan resim yapmak 19. yüzyıl batılı ressamlarının yaygın olarak kullandığı bir yöntemdir.
Rüstem Paşa Camii’nin doğu kapısı önünde camiden çıkmakta olan üç kişinin betimlendiği resimde arkada duran sarı cübbeli figür Osman Hamdi Bey’in kendisidir. Sanatçı “Rüstem Paşa Camii Önünde” adlı iki ayrı resimde aynı mekanda kendisini betimlemiştir.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI NAİLE HANIM PORTRESİ
Lot 169
KATALOG NOTLARI
(OSMAN HAMDİ BEY’İN EŞİ) İmzasız. Tuval üzerine yağlıboya. Rantuale edilmiş.
Boyut: 52 x 41 cm.
Fiyat: 450.000 TL / $316.901,00
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.755’de yer almaktadır.
Bu resim Osman Hamdi Bey’in portre çalışmaları arasında arka planda altın yaldız kullanımıyla özel bir yere sahiptir. Bizans ikonalarında kutsal kişilerin arkasında yer alan altın yaldızlı fon burada sanatçının eşine ve dolayısıyla kadına verdiği değeri vurgulamaktadır. Ayrıca ışığı yansıtan altın yaldız üzerinde koyu lacivert giysi de ikonalara gönderme yapar.
Net olduğu kadar duyarlı bir desen anlayışıyla çizilmiş olan profil ve çok yumuşak gölgelerle sağlanan hacimler yüze klâsik bir ifade kazandırırken, saçlar, saç tuvaletini tamamlayan örtü ve giysi daha serbest fırça vuruşlarıyla, koyu bir leke olarak gerçekleştirmiştir. Yüze ayrıcalık tanıyan ama çevreyi daha serbest fırça vuruşlarıyla boyaması sanatçının portrelerinde oldukça sık rastlanan bir özelliktir.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDİ BEY’İN KADIN PORTRELERİ
Osman Hamdi Beyin Kızı Leyla hanımın torunu Osman Kerman koleksiyonunda yer alan eserler arasında ikisi eşi Naile hanıma, biri kızı Leyla’ya ait olmak üzere üç adet yağlıboya kadın portresi yer almaktadır.
Osman Hamdi Bey oryantalist resimlerinin yanı sıra çok sayıda portre de gerçekleştirmiştir. Ailesinden ve yakın çevresinden kişilere ait olan bu portreler resmi yapılan kişinin sosyal konumu hakkında bilgi verir.
Osman Hamdi Bey’in oryantalist resimlerinin statik ve çizgisel karakterli kompozisyonlarına ve karşın portreleri daha boyasal ve yaşamla bağları daha güçlü örneklerdir. Aslında Osman Hamdi Bey oryantalist tablolarında yer alan ve fotoğraftan çalıştığını bildiğimiz kendi portrelerinde de büyük bir başarı sergiler.
Bu resimler 19. yüzyıl Fransız portre sanatının özelliklerini yansıtır. Psikolojik portre türünün prestij kazandığı bu dönemde yağlıboya kadar pastel çalışmalar da yaygın yapılmıştır. 19. yüzyılda minyatür portreler de yaygındır. 19. yüzyılın sonlarında Fransız portre örneklerinde izlenen, resmi yapılan kişinin yüzünü natüralist bir anlayışla ele alırken diğer kısımları bir eskizmişçesine hızlı fırça darbeleriyle bitirmek, bazen de fonu yarım boyayarak alttan tuvalin görünmesini sağlamak Osman Hamdi Bey’in de portrelerinde zaman zaman başvurduğu bir anlatım türüdür.
Osman Hamdi Türk resminde kadın temasını ilk ele alan sanatçıdır. Oryantalist resimlerinde kadın figürlerine sıklıkla yer veren sanatçı, portrelerinde de model olarak eşini ve kızlarını kullanmıştır.
Bu resimlerden Osmanlı üst sınıfına mensup kadınların giysi, saç modelleri gibi özelliklerini de izlemek mümkündür.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI NAİLE HANIM PORTRESİ
Lot 170
İmzalı, 1899 tarihli. Ahşap üzerine yağlıboya.
Boyut: 17 x 17 cm.
Fiyat: 110.000 TL / $743.243,00
KATALOG NOTLARI
– 1971’de Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.269’da yer almaktadır.
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.708’da yer almaktadır.
Osman Hamdi Bey eşi Nâile hanımın farklı dönemlerde portrelerini gerçekleştirmiştir. Bunlar arasında en bilineni 1906 tarihli ve büyük boyutlu Mimozalı Kadın’dır. Bu portre ise kompozisyonun diagonal kurgusu, açık tonların hakimiyeti, taze, ışıklı, serbest boya sürüşü ile diğer resimler arasında özel bir yere sahiptir. Portre yaşamın özel bir anının tespiti gibidir. Osman Hamdi Bey 1890’lar sonrasında Mimozalı Kadın’da da izlenebileçeği gibi resimlerinde dinamik akslar kullanmaya başlamıştır. Onun bu yeni denemelerinde belki de Paris’te artık bu yıllarda resmiyet kazanmış olan empresyonist resmin etkileri olabilir.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI LEYLA HANIM PORTRESİ
Lot 171
(OSMAN HAMDİ BEY’İN KIZI) İmzasız. Ahşabın arkası “Mars, Leyla 1891” yazılı. Ahşap üzerine yağlıboya.
Boyut: 9,5 x 8,5 cm.
Fiyat: 70.000 TL / $472.973,00
KATALOG NOTLARI
– 1971’de Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.221’de yer almaktadır.
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.694’de yer almaktadır.
OSMAN HAMDI İSTANBUL ÖZLEMİ
Lot 172
İmzalı, 1866 tarihli. Ahşap üzerine yağlıboya. Restore edilmiş.
Boyut: 34 x 57 cm.
Fiyat: 400.000 TL / $270.270,00
KATALOG NOTLARI
– 1995’te Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayınları’nca İstanbul’da yayımlanan ve Mustafa Cezar tarafından hazırlanan “Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi” kitabı, s.656’da yer almaktadır.
Osman Hamdi Bey’in Paris’te İstanbul’dan uzak olduğu öğrencilik yıllarında yaptığı en erken resimlerindendir. Dolayısıyla onun sanata nasıl bir başlangıç yaptığını göstermesi açısından belgesel özelliği vardır. Tablonun başlıca özelliği içtenliğidir. Ön planda yer alan figür gelecekte resimlerinin başlıca ögesi olacaktır. Sanatçının bu çalışmasında daha sonra yapacağı oryantalist konulu kompozisyonlarından farklı olarak, figür mimari ile değil doğa ile ilişkilendirilmiştir. Kompozisyonun yataylığı ve kullanılan ölgün ışık resme konusuyla uyumlu olarak bir dinginlik ama aynı zamanda hüzün de katmaktadır.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI PORTRE
Lot 173
KATALOG NOTLARI
Monogramlı. Sol alt köşesinde portrenin kime ait olduğuna dair ibare yer almakta. Kâğıt üzerine karakalem.
Boyut: 15 x 8,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
Osman Hamdi Bey’in Karakalem Desenleri Osman Hamdi Bey’in 1869 yılında Irak’ta ve 1876 tarihinde Bulgaristan’da yaptığı çok sayıda portre desenleri vardır. (bkz. Mustafa Cezar, Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, 1995, s.763 - 771) Sanatçının etnografyaya olan ilgisi ile açıklanabilen bu desenler canlı modelden çizilmiş örneklerdir.
Prof. Dr. Semra Germaner
OSMAN HAMDI PORTRE
Lot 174
KATALOG NOTLARI
Monogramlı. Sol alt köşesinde portrenin kime ait olduğuna dair ibare yer almakta. Kâğıt üzerine karakalem.
Boyut: 15 x 8,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
OSMAN HAMDI PORTRE
Lot 175
KATALOG NOTLARI
İmzalı. Sağ alt köşesinde portrenin kime ait olduğuna dair ibare yer almakta. Kâğıt üzerine karakalem.
Boyut: 15 x 8,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
OSMAN HAMDI PORTRE
Lot 176
KATALOG NOTLARI
mzalı. Sol alt köşesinde portrenin kime ait olduğuna dair ibare yer almakta. Kâğıt üzerine karakalem.
Boyut: 15 x 8,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
OSMAN HAMDI PORTRE
Lot 177
KATALOG NOTLARI
İmzasız. 7 Nisan 1869 tarihli. Sağ alt köşesinde Indian djamlik yazılı. Kâğıt üzerine renklikalem.
Boyut: 15 x 8,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
ANONİM KADIN PORTRESİ
Lot 178
KATALOG NOTLARI
Kâğıt üzerine pastel. 19. yüzyıl.
Boyut: 48 x 40 cm.
Fiyat: 4.500 TL / $304.054,00
ANONİM OSMAN HAMDİ BEY PORTRESİ
Lot 179
KATALOG NOTLARI
Bir Fransız ressam tarafından Osman Hamdi Beyin 11 yaşında resmedilmiş portresi. 1853. Tuval üzerine yağlıboya. Hasarlı.
Boyut: 54 x 44 cm.
Fiyat: 8.000 TL / $540.541,00
ŞEVKET DAĞ AYASOFYA SON CEMAAT YERİ
Lot 180
KATALOG NOTLARI
Eski Türkçe imzalı, h.1317 (1899) tarihli. İmza palet biçiminde atılmış. Tuval üzerine yağlıboya. Duralite maruşe edilmiş.
Boyut: 72 x 60 cm.
Fiyat: 275.000 TL / $185.811,00
– 1983’te Mimar Sinan Üniversitesi’nce yayımlanan ve Adnan Coker tarafından hazırlanan “Osman Hamdi ve Sanayi-i Nefise Mektebi” kitabı, s.39’da yer almaktadır.
1897 yılında Sanayi-i Nefise Mektebi’nden mezun olan Şevket Da., 1908-1925 yılları arasında Mekteb-i Sultani de resim dersleri vermiş, Osmanlı Ressamlar Cemiyeti’nin kuruluş çalışmalarına katılmıştır. 1902 ve 1903 İstanbul Salonları’nda yapıtları sergilenen sanatçı, cami, çarşı, han gibi yapıların iç ve dış mekanlarını, atmosferini ve anıtsallığını derin bir perspektişe sunmuştur. Şevket Dağ’ın resimlerinde genellikle figür yer almaz, sanatçı az sayıdaki figürlü eserlerinde mekanın anıtsallığını vurgulamak için küçük boyutlu figürler kullanır.
Ayasofya Son Cemaat Mahalli’ni betimlediği bu resminde derin bir perspektif seyircinin bakışını resmin içine çekerken yere serili halılardan yansıyan sıcak tonlar, yumuşak ve dağınık bir ışık mekanın kendine özgü uhrevi atmosferini yansıtır. Bu tabloda son cemaat yerinin ucunda görülen dışarının ışığı, iç mekana göre daha şiddetlidir ve derinliği arttıran bir diğer ögedir. Şevket Dağ’ın resimlerinde perspektifin yanı sıra, boya yoğunluğu ve ışık kullanımı yapıta ifadesini kazandıran temel özelliklerdir.
Osman Hamdi Bey İstanbul’un mimari eserlerini ve bezemesini içtenlikle ve boyasal bir üslupla betimleyen, yapıların atmosferini yansıtan Şevket Dağ’ın resimlerini beğeniyle karşılamış ve onun bir tablosunu döneminde oldukça yüksek bir mebla. karşılığında satın almıştır. Aile koleksiyonunda bulunması nedeniyle Osman Hamdi bey’in satın aldığı resmin bu resim olması mümkündür.
Prof. Dr. Semra Germaner
ŞEVKET DAĞ
1897’de Sanayi-i Nefise’yi bitirdi. Bir süre Galatasaray Sultani’sinde resim öğretmenliği yaptığı dönemde, okulun müdürü olan Tevfik Fikret’in takdirini kazandı. Şevket Dağ, öğrencilerine doğadan resim çalışma alışkanlığını kazandırmakta etkili oldu.
Galatasaray’dan sonra İstanbul Öğretmen Okulu’nda bu görevini sürdürdü. Okulda bir resimhane kurdu. Özel yaşamında da sanatında olduğu gibi titiz ve ölçülüydü. Kuyucu Murat Paşa Türbesi yakınında, bir muhallebici dükkanında sergi açması ve Ramazan’da halka resim göstermesi, yıllarca cami içlerinde yorulmadan resim çalışması, buna karşı çıkan bağnaz kişilere direnmesi, onun sanata duyduğu sevgi ve saygının bir ifadesidir.
Resim sanatımızda interieur ressamı olarak, özellikle Ayasofya’dan ve Topkapı Sarayı’ndan çalıştığı resimleriyle tanınır. Ayasofya’ya tarihsel bir yapı olmaktan çok mimarı bütünlük açısından yaklaşmış yapıyı değişik yönleriyle resimlerine aktarmıştır. Işığın yapı içindeki yansımaları, loş yada gölgeli bölümlerle yarattığı karşıtlık, Şevket Dağ’ın bu tür resimlerinde, bir mekan duygusunun somut verileri olarak görülmektedir. Cami içlerinin loş ve sessiz atmosferi, Şevket Dağ’ın resimlerinde, gizemli bir görselliğe bürünür. Resmin klâsik tür sınışandırılması dışında, özel bir tema ressamı olarak öncülük yaptı. Soyut biçimlerin arkasındaki gizli anlamları kavramaya sanatın dışavurum tekniğine ilişkin potansiyelini değerlendirmeye yatkın bir çalışma yöntemi geliştirdi. Türk empresyonistleri arasında yer almasına karşın, resim görüşü, yetişme ve gelişme aşamaları bakımından önemli farklılıklar gösterdi. Batı’nın klâsik ve çağdaş akımlarından etkilenmedi. İnterieur’larının yanı sıra yaptığı peyzaj ve natürmortlarıyla da dikkati çeken sanatçı bu tür resimlerinde canlı renkleri birbirine uyumlu bir şekilde kullandı.
İVAN KONSTANTİNOWİCH AIVAZOVSKI MEHTAPLI GECEDE DENİZ VE GEMİ
Lot 181
Monogramlı. Ahşap üzerine yağlıboya.
Boyut: 10 x 16 cm.
Fiyat: 110.000 TL / $743.243,00
KATALOG NOTLARI
William Turner’la birlikte döneminin en önemli deniz ressamı olan Aivazovsky “Osmanlı Saray Ressamı” olarak ülkemizde de çok ünlüydü. Osman Hamdi Bey’in koleksiyonundaki bu küçük şaheser engin denizi, yalnızlığı gösteren ve klâsik vapuru ile koskoca bir öyküyü anlatıyor bize. Aivazovsky bu resminde; dalgalardaki ışık oyunlarıyla derinliği ve zamanı vurguluyor. Birçok tablosunda olduğu gibi bu eserinde de güneşin doğuşunu ve batışını izleyicinin yorumuna bırakıyor. “A” inisyalli tablonun Osman Hamdi Bey’in koleksiyonunda yer alması da ona ayrı bir özellik katıyor.
DR. HİKMET HAMDİ KIZ KULESİ
Lot 182
Eski Türkçe ve latin harşeriyle imzalı, 1916 tarihli. İmzanın alt kısmında “Constantinople” yazılı. Tuval üzerine yağlıboya.
Boyut: 29 x 45 cm.
Fiyat: 8.000 TL / $540.541,00
KATALOG NOTLARI
HAFIZ MEHMED SURURİ HİLYE-İ ŞERİF
Lot 183
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1224 (1809) tarihli. Celî sülüs müsenna hatla, Besmele, 4 Halife’nin isimleri ve Hz. Muhammed’in vasışarı Ayet-el Kürsi, muhtelif Ayet’ler ve Cennet’le müjdelenen kişilerin isimleri yazılı. Klâsik tarzda altınla tezhiplenimiş.
Boyut: 73 x 53 cm.
Fiyat: 22.500 TL / $152.027,00
Hilye-i Şerîfe’nin Hafız Osman’ın (1052 - 1110 / 1642 - 1698) icadi olduğu konusunda genellikle Şkir birliği vardır. Ancak asırlar boyunca hattatlar değişik biçimlerle tecrübe etmişler, selvi şeklinde paftaların, köşegen göbeklerin içine, tuğraların, İsm-i Nebi’lerin çevresine yazının her türlüsüyle hilye metnini ve başka metinleri yazmışlardır. Seyyid Mehmed Nuri’nin talebesi olduğunu belirten Seyyid Hafız Mehmed Süruri’nin 1809’da yazdığı bu hilyede de her türlü biçimsel çeşitleme görülüyor. Ortadaki müsenna çifte İsm-i Nebi, özellikle İran’da görülen gülzâr üslûbunda tezyîn edilmiş; dört köşedeki Cahar Yâr-ı Güzin’den başka Talha, Zübeyr, Abdurrahman gibi sahabe’nin, Fâtımatü’z-Zehra, Hasan ve Hüseyin gibi Ehl-i Beyt efrâdının isimleri yuvarlak kartuşların içine yazılmış,kemer halinde güzel Türkçe mısralar eklenmiştir:
“Yüzün sür hilye-i pâk-i Resûl-i Şâh-ı Adnâne / Murâdın vâsıl olmaksa Cenâb-ı Kurb-i Yezdâne / Kaametin ey bûsitân-ı lâmekân pîrâyesi / Nûrdan bir servdir düşmez zemîne sâyesi” Osmanlı tekke sanatının ender ve özenle yazılmış alımlı örneklerinden bir eserdir.
EDİRNEKÂRİ AHŞAP ZERENDUD LEVHA
Lot 184
Ketebesiz. Koyu kahve ve siyah zemin üzerine celî sülüs hatla Besmele ve “Allah bağışlayıcı ve rahmet sahibidir” yazılı. Levhanın alt kısmındaki yazı ve ketebe dökülmüş. 19. yüzyıl.
Boyut: 30 x 41 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
KATALOG NOTLARI
MEHMED ŞEFIK ZERENDUD LEVHA
Lot 185
Ketebeli, h.1281 (1864) tarihli. Siyah zemin üzerine celî sülüs hatla Kelime-i Tevhid yazılı. Döküklü.
Boyut: 29 x 54 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
MEHMED ŞEFİK
Yazıyı Ali VasŞ Efendi’den öğrendi. Bir dönem muallimlik yaptı. Sultan Abdülmecid tarafından Sakız Adası’na gönderildi. Bursa Ulu Cami’nin bozulan yazılarını restore etti ve yeni yazılar ilâve etti. Sülüs, nesih, celî divanî yazıda ve liyakatta en üst derecelere yükseldi.
TOMBAK SAKIZLIK
Lot 186
KATALOG NOTLARI
Alçak bir kaide üzerinde yer alan şişkin gövde bombe kapaklı. Kapak tutamağı tomurcuk formunda. Kazıma tekniğiyle iri dal, yaprak ve çiçek motişeri işli. Tombağı iyi durumda. 19. yüzyıl.
Boyut: Yükseklik: 11 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
TOMBAK ŞAMDAN
Lot 187
KATALOG NOTLARI
Yuvarlak bir kaide üzerinde yer alan uzun ve boğumlu pirinç gövdenin bombeli mumluğu silindir formunda. Gövdesi dilimli. Kaidesi ve mumluğu kazıma tekniğiyle üzüm salkımı, asma yaprağı ve iri çiçek motişeri işli. Tombağı iyi durumda. 19. yüzyıl.
Boyut: Yükseklik: 42,5 cm.
Fiyat: 30.000 TL / $202.703,00
FRANSIZ BAĞA SAAT
Lot 188
KATALOG NOTLARI
19. yüzyıl.
Boyut: 46 x 23,5 x 15 cm.
Fiyat: 40.000 TL / $27.027,00
Osmanlılar için özel yapım. Kadranı eski Türkçe rakamlı. Yarım ve saat başı çalarlı. Dört ayak üzerinde yer alan yüksek gövdenin üst kısmı kubbe, tepeliği kozalak formunda. Ayağı, kontürleri, yan yüzeyi ve gövdesi altın yaldızlı bronz muhtelif motişerle bezeli.
Kadranın üst kısmında dallardan oluşan madalyon yer almakta. Madalyonun içinde hilâl ve yıldız bulunmakta. Yan yüzeyi ve gövdesi yaprak ve çiçeklerden oluşan gırlantlarla bezeli. Pandülü eksik. Arka yüzündeki cam kapağı sonradan eklenmiş.
BERLİN PORSELEN VAZO
Lot 189
KATALOG NOTLARI
19. yüzyıl.
Fiyat: 40.000 TL / $27.027,00
Kraliyet için özel yapım. “Berlin” damgalı. Yuvarlak bir kaide üzerinde yer alan şişkin ve geniş gövde dar ağızlı. Kapağı bombeli. Gövdesinin her iki yüzünde beyaz ve kobalt mavisi zemin üzerine altın yaldız çelenklerden oluşan 2 madalyon yer almakta.
Madalyonların içlerine “Guillaume II (1888 - 1918) portresi” ve “Le Chateau de Ville de Berlin” resmedilmiş. Üst kısmı ve kaidesi kabartma yaprak ve çiçeklerle bezeli. Ortası altın yaldızlı kabartma kurdeleyle çevrili. Kapak tutamağı gül ve gonca formunda.
DÖRT KİTAP
Lot 190
Fiyat: 3.500 TL / $236.486,00
KATALOG NOTLARI
a) E. Dinet & Sliman Ben İbrahim “The Life Of Mohammed the Prophet of Allah” Paris.
b) Claude Farrere “Cent Dessins de Pierre Loti” Paris.
c) Thomas Allom “Constantinople, The Seven Churches of Asia Minor” Paris.
d) The Works of William Shakespeare, Londra.
İRAN GÜMÜŞ ÇEREZLİK
Lot 191
Boyut: Ağırlık: 592 gr. 28 x 28 cm.
Fiyat: 2.500 TL / $168.919,00
KATALOG NOTLARI
Üç hazneli gövde çınar yaprağı formunda. Bordürü dilimli. Ortası ajurlu. Kulbu dal formunda. Düz dipli geniş gövdenin ajurlu bordürü dilimli. Kabartma (repousseÅL) tekniğiyle iri yaprak ve çiçek motişeri işli. 19. - 20. yüzyıl. 900 ayar.
İRAN GÜMÜŞ TEPSİ
Lot 192
Boyut: Ağırlık: 474 gr. 30 x 33 cm.
Fiyat: 1.500 TL / $101.351,00
KATALOG NOTLARI
Düz dipli geniş gövdenin ajurlu bordürü dilimli. Kabartma (repousseÅL) tekniğiyle stilize kıvrık dal motişeri işli. Bordürü stilize çiçeklerden oluşan suyla çevrili. 19. - 20. yüzyıl. 900 ayar.
İŞLEME ÇEHİZLİK MENDİL
Lot 193
Boyut: 81 x 81 cm.
Fiyat: 700 TL / $472.973,00
KATALOG NOTLARI
Krem rengi. Dilimli bordürü gümüş simle işlenmiş stilize çiçek ve eski Türkçe Dua’larla çevrili. 19. yüzyıl.
SUZENİ ÖRTÜ
Lot 194
KATALOG NOTLARI
Krem rengi zemin üzerine ortası yıldız etrafı koyu kırmızı stilize rozet çiçeği ve yeşil kıvrık yaprak motişeriyle bezeli. 19. yüzyıl.
Boyut: 217 x 104 cm.
Fiyat: 4.000 TL / $27.027,00
SUZENİ ÖRTÜ
Lot 195
KATALOG NOTLARI
Krem rengi zemin üzerine koyu kırmızı stilize rozet çiçeği ve mavi kıvrık dal motişeriyle bezeli. 19. yüzyıl sonu.
Boyut: 226 x 165 cm.
Fiyat: 7.000 TL / $472.973,00
AZİZ RUFAİ YASİN CÜZ’Ü
Lot 197
Ketebeli, h.1320 (1902) tarihli. Nesih hatla yazılı. Tezhibi hattatın kendisi tarafından yapılmış. Unvan sayfası altınla tezhiplenmiş. Her sayfa 13 satır. Sayfa adedi: 31.
Boyut: 23,5 x 15 x 0,5 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
KATALOG NOTLARI
Kur’ân-ı Kerîm’in Yâ-sîn sûresini ayrı bir kitapçık olarak yazmak, Osmanlı hattatları arasında yaygın bir âdetti. Tezhibi de yazısı kadar latif olan bu Yâ-sîn Sûresi, son dönemin gözde hattatlarından
Şeyh Abdülazîz Rifâî’nin (1289 - 1353 / 1871 - 1934) eseridir. Kendisi de yazdığını beğenmiş olmalı ki, rıkaa (icâzet) hattıyla yazdığı ketebede hocası Filibeli
Ahmed Arif Efendi’nin (Bakkal Arif) adını da zikretmeyi uygun görmüş. Haşiyelerdeki notlarTürkçedir.
AZIZ RUFAIKADİRİ EVRADI
Lot 198
(GAVSİYE-İ ŞERİFE RUHSATI) Ketebesiz, h.1322 (1904) tarihli. Nesih hatla yazılı. Kadiri Tarikatı’nda Abdülkadir Geylani ruhuna Gavsiye-i Şerife Dua’sını okunması için verilen izin hakkında. Unvan sayfası altınla tezhiplenmiş. Zilbahar tarzında yapılmış cildi daha geç dönemde yenilenmiş. Her sayfa 11...
Boyut: 18 x 12 x 0,5 cm.
Fiyat: 3.000 TL / $202.703,00
KATALOG NOTLARI
Şeyh Abdülkadir Geylânî’nin Gavsiyye adlı eserini havi bu yazma aslında bir kıraat icâzetnâmesidir. Sonundaki kayıtta şöyle deniyor: “İşbu Gavsiyye-i Şerîfe’nin kıraatine Esseyyid Abdüşşükûr Efendi’ye ruhsat verilmiştir. Sene 1322 (1904). Hâdim-i Hankah-ı Kadirîhâne Şerif Mehemmed el-Kadirî.” Yazı pek güzeldir. Tezhibi ve cildi sonradan yapılmıştır.
HAFIZ OSMAN KIT’A
Lot 199
Ketebeli, h.1083 (1672) tarihli. Sülüs ve nesih (sülüs kalemiyle) hatla Hadis-i Şerif’ler yazılı. Altın beyne’s-süturlu.
Boyut: 24 x 28 cm.
Fiyat: 900 TL / $608.108,00
KATALOG NOTLARI
HAFIZ OSMAN
Hafız Osman, Türk hat sanatının Şeyh Hamdullah’tan sonra gelen ikinci dehasıdır. İstanbul’da doğdu. Kur’an-ı Kerim’i küçük yaşta hıfz ederek Köprülüzade Fazıl Mustafa Paşa’nın himayesinde yetişti.
Hat sanatına ilgisi nedeniyle Derviş Ali’den ders almaya başladı. Ancak hocası, yaşlılığı nedeniyle bu istidatlı öğrencisinin Suyolcuzade Eyyubi Mustafa Efendi tarafından yetiştirilmesini istedi. Hafız Osman ilk hocasından reyhani, tevki ve rik’a yazı türleri) icazet aldı.
Bu icazetten sonra da Şeyh Hamdullah hattının tüm özelliklerini öğrenmeye başlayarak eserlerini inceledi. 40 yaşından sonra hat sanatında yenilikler arama çalışmalarına başlayan hattat, Şeyh’inharşerine kendi yaratıcılığını ve zevkini de katarak 1679’dan itibaren kendi üslubunda eserler vermeye başladı. Aklam-ı Sitte’yle verdiği eserler arasında Kur-an’lar, En’am-ı Şerişer, Delail-i Hayrat’lar, kıt’alar, karalamalar ve murakkalar sayılabilir. Hafız Osman’ın hat sanatına getirdiği bir diğer buluş ise kendisinden önce hiç rastlanmayan levha şeklindeki Hilye-i Şerif’lerdir.
Şehzadeliği sırasında Sultan III. Ahmed’e ve saltanatı sırasında Sultan II. Mustafa’ya yazı hocalığı da yapan Hafız Osman arkasında hat sanatına yeni bir ekol, onun sanatına ulaşmaya çalışan öğrenciler, müzelerin başyapıtları olan eserler bıraktı.
İSMAIL ZÜHDI KIT’A
Lot 200
Ketebeli. Sülüs ve nesih hatla Hadis-i Şerif’ler yazılı.
Boyut: 20 x 25 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
“SUYOLCUZADE” MUSTAFA EYYUBİ KIT’A
Lot 201
Ketebeli. Sülüs ve nesih hatla Hadis-i Şerif’ler yazılı. Altan beyne’s-süturlu.
Boyut: 20 x 26 cm.
Fiyat: 6.000 TL / $405.405,00
KATALOG NOTLARI
Hafız Osman’ın hocası olan Suyolcuzâde Mustafa Eyyûbî (ö.1097 / 1686) bir hayli eser bırakmış olmakla birlikte günümüze ulaşan eserlerinin sayısı pek azdır. Bu sülüs - nesih levhasında iki ünlü hadis yer almaktadır. Sülüs yazısıyla “Ümmetimin ulemâsı Benî İsrail peygamberleri gibidir” ve nesih yazısıyla “Her doğan İslâm fıtratına uygun doğar, ondan sonra ebeveyni onu Yahudi, Hıristiyan, yahut Mecûsi yapar”. Metni acısından da, yazısı acısından da önemli bir eserdir.
ESSEYYİD HALİL ŞÜKRÜ MEŞK KIT’A
Lot 202
Ketebeli, h.1259 (1843) tarihli. Sülüs ve nesih hatla yazılı. Klâsik tarzda altınla tezhiplenmiş. Bordür ebrusu Necmeddin Okyay tarafından yapılmış.
Boyut: 23 x 29 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
“CABİZADE” ABDULLAH KIT’A
Lot 203
Ketebeli. Sülüs ve nesih hatla Hadis-i Şerif’ler yazılı.
Boyut: 19 x 25 cm.
Fiyat: 4.000 TL / $27.027,00
KATALOG NOTLARI
Câbizâde Abdullah Ağa (ö.1149 / 1736), Suyolcuzâde Mustafa Eyyûbî’nin talebesiydi. Bu sülüs-nesih kıt’asında, hocasının yukarıdaki kıt’asında olduğu gibi alimlerin söz konusu edildiği iki hadis yer almaktadır. Hem sülüs, hem de nesih yazısıyla “Alimler, peygamberlerin varisleridir” ve sadece nesih yazısıyla “Ümmetimin ulemâsı Benî İsrail peygamberleri gibidir”.
HÜSEYİN “HABLİ” BİN RAMAZAN KIT’A
Lot 204
Ketebeli. Sülüs ve nesih hatla Hadis-i Şerif’ler yazılı. Altın beyne’s-süturlu. Koltukları klâsik tarzda altınla tezhiplenmiş.
Boyut: 19 x 28 cm.
Fiyat: 5.000 TL / $337.838,00
KATALOG NOTLARI
Hüseyin bin Ramazan (ö.1157 / 1744), İstanbul’a geldikten sonra Zindankapısı’nda habbâl, yani ipçi olarak geçimini temin ettiğinden Hablî yahut İpçi Hüseyin adıyla bilinir. İkinci Derviş Ali’nin talebesidir. Hadisler içeren bu sülüs - nesih kıt’a beynessutur tarzında altınla tezyin edilmiştir.
ESSEYYİD HAFIZ İBRAHİM HAKKI-EL KONEVİ KURAN-I KERİM
Lot 205
Boyut: 19 x 12,5 x 2 cm.
Fiyat: 10.000 TL / $675.676,00
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1282 (1865) tarihli. Nesih hatla yazılı. Ayet berkenar (Ayet’lerin her birinin başladığı sayfada tamamlanması) Nesih hatla yazılı. Serlevhası altınla tezhiplenmiş. Tezhibi Mustafa Efendi tarafından yapılmış. Geometrik desenlerle bezeli deri cildi daha geç dönemde yenilenmiş. Her...
İNŞA KİTABI
Lot 206
Boyut: 21 x 14 x 1,5 cm.
Fiyat: 2.000 TL / $135.135,00
KATALOG NOTLARI
Osmanlı bürokrasisiyle ilgili eşi bulunmaz bir kitap örneğidir.
M. U.ur Derman.
(Süslü Osmanlı Nesri) Kanuni Sultan Süleyman (1520 - 1566) dönemi. Ketebesiz. Altın, lal, mavi ve is mürekkebi kullanılarak hurde talik, siyakat, divanî ve celî divanî hatla yazılı. Unvan sayfası altınla tezhiplenmiş. Şems motifiyle bezeli deri cildi daha geç dönemde yenilenmiş. Sayfa adedi: 172....
MESNEV-İ MEVLEVİ
Lot 208
Boyut: 20,5 x 13 x 4 cm.
Fiyat: 20.000 TL / $135.135,00
KATALOG NOTLARI
İran. Kaçar dönemi. Ketebesiz, h.1229 (1813) tarihli. Tek cilt halinde 6 kitaptan oluşmakta. Farsça hurde talik hatla yazılı. Her kitabın başında bulunan unvan sayfası döneminin üslubunda altınla ince tezhiplenmiş. Zilbahar tarzındaki deri cildi daha geç dönemde yenilenmiş. Sayfa adedi: 930.
RİSALE-İ ŞEVKNAME
Lot 209
Boyut: 17,5 x 13 x 1,5 cm.
Fiyat: 9.000 TL / $608.108,00
KATALOG NOTLARI
Ketebesiz. Sultan II. Bayezid’e (1481 - 1512) ithaşı. Farsça hurde talik hatla yazılı. İnsanları şevke getirmenin yöntemleriyle ilgili. Unvan sayfası altınla tezhiplenmiş. Dönemine ait deri cildi şems motişeriyle bezeli. Kapak içinde Prof. Dr. A. Süheyl Ünver’in kitapla ilgili eski Türkçe bilgi notu...
ALİ HAFİZÜ’L KURAN NEBE SURESİ (İCAZET)
Lot 210
Boyut: 19 x 12,5 x 0,5 cm.
Fiyat: 3.000 TL / $202.703,00
KATALOG NOTLARI
Ketebeli, h.1164 (1750) tarihli. İcazet Ketanizade Ali (? - 1778) tarafından verilmiş. Nesih hatla yazılı. Unvan sayfası altınla tezhiplenmiş. Kapak içlerindeki ebru Ayasofya hatibi Mehmed Efendi tarafından yapılmış. Zilbahar motişeriyle bezeli deri cildi daha geç dönemde yenilenmiş. Sayfa adeti: 6.
DERVİŞ MEHMED AHLAKİ HADİKATÜS SÜEDA
Lot 211
Boyut: 25 x 17 x 3 cm.
Fiyat: 20.000 TL / $135.135,00
KATALOG NOTLARI
(MUTLULARIN BAHÇESİ) Ketebeli. Fuzuli’nin en önemli eserlerinden hurde talik hatla İstanbul’da yazılmış. Son sayfasında yer alan altınla çekilmiş Kanuni Sultan Süleyman tuğrası daha geç dönemde yapılmış. Serlevhası klâsik tarzda altınla tezhiplenmiş. Çiçek motişeriyle bezeli deri cildi daha geç dö...
PORSELEN İFTARİYELİK TAKIMI
Lot 212
Avrupa. İslam pazarı için özel yapım. Tepsi ve 5 iftariyelikten oluşmakta. Tepsi düz dipli ve geniş gövdeli. İftariyelikler düz dipli yayvan gövdeli ve bombe kapaklı. Kapak tutamağı gül formunda. Tepsi ve kapak bordürü yeşil suyla çevrili. Krem rengi zemin üzerine muhtelif renkte çiçek motişer...
Fiyat: 2.250 TL / $152.027,00
KATALOG NOTLARI
VİYANA PORSELEN 2 SAHLEPLİK VE TABAĞI
Lot 213
Osmanlılar için özel yapım. Sahleplik düz dipli, şişkin gövdeli ve bombe kapaklı. Kapak tutamağı çiçek, altın yaldızlı kulbu sarmaşık formunda. Tabak düz dipli ve alçak kenarlı. Beyaz zemin üzerine muhtelif renkte iri çiçek motişeriyle bezeli. 19. yüzyıl.
Boyut: Yükseklik: 13 cm.
Fiyat: 3.500 TL / $236.486,00
Çap: 15 cm.